آبستره یا انتزاعی


هنر آبستره (Abstract art) از زبان بصریِ شکل، فرم، رنگ و خط برای خلق ترکیبی استفاده می‌کند که از دیگر رفرنس‌های بصری در جهان مستقل است. هنر آبستره همچنان مفهومی گنگ محسوب می‌شود.

نقاشی آبستره یا انتزاعی به‌عنوان یکی از خالص‌ترین شیوه‌های بیان احساسات توصیف می‌شود، زیرا این سبک خالق خود را برای ارتباط آزادانه از طریق چشم، بدون محدودیت در شیوه‌های یافت شده در واقعیت عینی، دنبال می‌کند. نگرش‌های یافت شده در سبک نقاشی آبستره، جنبش‌های فراوانی نظیر اکسپرسیونیسم آلمانی، فوویسم، کوبیسم و اکسپرسیونیسم آبستره را در برمی‌گیرد.

تعریف هنر آبستره
واژه‌ی «هنر آبستره» موسوم به «هنر انتزاعی»، «هنر غیر عینی»، «غیراستعاری»، «غیربازنمایی»، «آبستره‌ی هندسی» یا «هنر بتنی» یک کلمه‌ی نسبتاً گنگ برای نقاشی یا مجسمه‌ای است که اشیاء یا موضوعات قابل‌تشخیص را به تصویر نمی‌کشد. بااین‌حال، هیچ نتیجه‌ی واضحی برای تعریف هنر آبستره، گونه‌ها و اهمیت زیبایی‌شناختی آن وجود ندارد.

اغلب مفسران گاهی اوقات با این موضوع مخالف هستند که یک بوم نقاشی باید برچسب «اکسپرسیونیست» یا «آبستره» دریافت کند. نمونه‌ی آن نقاشی آب رنگ «کشتی در آتش» است. نمونه مشابه دیگر، نیلوفر آبی از کلود مونه در گالری ملی لندن است.

به‌علاوه، یک مقیاس قابل‌تغییر برای آبستره وجود دارد؛ از هنر نیمه آبستره تا هنر تماماً آبستره؛ بنابراین اگرچه این نظریه کاملاً آشکار است (اینکه هنر آبستره از واقعیت جداست)، وظیفه‌ی عملی جدایی آبستره از غیر آبستره می‌تواند به‌مراتب مشکل‌سازتر باشد.

تاریخچه پیدایش هنر انتزاعی(آبستره)
ریشه ­های هنر انتزاعی در قرن 19 است. دوره­‌ای که در آن مجموعه‌­ی وسیعی از هنر تجسمی با جزئیات فراوان برای تصویرسازی داستان‌­ها تولید شد و همچنین نقاشانی که سازوکار نور و بینایی را مورد بررسی قرار دادند.

دوره ­ی رمانتیسم ایده ­هایی را در هنر مطرح کرد که تاکید کلاسیسیزم بر تقلید و آرمانگرایی را رد می‌­کرد و در عوض بر نقش تخیل و ضمیر ناخودآگاه به عنوان عوامل ضروری خلاقیت تاکید می­‌کرد. به تدریج نقاشان زیادی از این آزادی و مسئولیت‌­های جدیدی که بوجود می‌­آورد استقبال کردند. موریس دنی در بیانیه 1890: «باید به خاطر سپرد که هر تصویری قبل از اینکه اسب­ جنگی، آدم برهنه یا نوعی حکایت باشد صفحه‌­ی تختی است که با ترتیب معینی از رنگ پوشیده شده است» و به این شکل احساس هنرمندان نمادگرا و پست امپرسیونیست زمان خود را خلاصه کرد.

همه‌­ی جنبش­‌های مهم دو دهه اول قرن بیستم مانند فوویسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم و فتوریسم به نوعی بر فاصله­‌ی بین هنر و جلوه­‌های طبیعی تاکید می­‌کردند.

البته بین انتزاعی کردن چیزی با ماهیت بیرونی حتی اگر دیگر قابل تشخیص نباشد با اثری هنری­ که از هیچ خلق می‌‌شود فرق زیادی وجود دارد. چهار یا پنج سال پیش از وقوع جنگ جهانی اول هنرمندانی نظیر روبر دولونه، واسیلی کاندینسکی، کازیمیر مالوویچ و ولادیمیر تاتلین اساسا به هنر انتزاعی روی آوردند. (کاندینسکی اولین هنرمند مدرنی است که طی سال­های 1910-1911 نقاشی­‌هایی کاملا انتزاعی خلق کرد که هیچ شی قابل تشخیصی در آن نبود).اگرچه حتی اغلب هنرمندان پیشرو نسبت به حذف کامل هرگونه شی عینی نظر مثبتی نداشتند. طی جنگ جهانی اول و شکل­‌گیری گروه د‌‌استیل در هلند و دادا در زوریخ طیف‌­های هنر انتزاعی گسترش یافت.(De Stijl: که با نام نئوپلاستیسیسم یا نوشکل‌آفرینی هم شناخته می‌شود، یک جنبش هنری بود که توسط هنرمندان هلندی در سال ۱۹۱۷ شکل گرفت و تا سال ۱۹۳۱ ادامه داشت.)با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

وضعیت هنر انتزاعی (آبستره) در جنگ جهانی اول و دوم
هنر انتزاعی بین جنگ جهانی اول و دوم شکوفایی خاصی نداشت. از یک سو به علت سیاستمداران دیکتاتور و از سوی دیگر به خاطر جنبش­‌های هنری مثل سوررئالیسم و رئالیسم انتقادی-اجتماعی که تاکید تازه­‌ای بر تصویر داشتند نادیده گرفته شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم در نقاشی انتزاعی سبکی به نام اکسپرسیونیسم انتزاعی شکل گرفت و تاثیر گسترده ای داشت که خواستگاه آن آمریکا بود. از 1950 هنر انتزاعی از سوی هنرمندان نقاش و مجسمه ساز آمریکایی و اروپایی مورد پذیرش قرار گرفته و به طور گسترده‌­ای به کار می­‌رود. هنر انتزاعی بسیاری از مردم را گیج و سردرگم می­‌کند، اما آن­هایی که زبان غیر ارجاعی آن را پذیرفته‌­اند هیچ شکی به ارزش­ و دستاوردهای آن ندارند.با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

اکثر افراد درکی از هنر انتزاعی(آبستره) ندارند
افراد اکثرا به این علت هنر انتزاعی را درک نمی‌­کنند چون به دنبال چیزی واقعی و عینی در آن هستند و روی پیدا کردن چیزی که بتوانند تشخیص دهند تمرکز می­‌کنند. طبیعی است که بخواهیم برای چیزی که تجربه می­‌کنیم و در جهان با آن مواجه می­‌شویم اسمی گذاشته و آن را درک کنیم بنابراین هنر انتزاعی(آبستره) با آن سوژه‌­های غیرقابل تشخیص و فرم­های غیرقابل پیش‌­بینی و رنگ‌­ها و خط­‌ها چالش‌­برانگیز خواهد بود. بسیاری از مردم بین نقاشی انتزاعی یک هنرمند حرفه‌­ای و نقاشی یک کودک نوپا تفاوتی نمی‌­بینند که همین امر یافتن معنایی در آن را سخت‌­تر می­‌کند.با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

تشخیص تفاوت بین نقاشی کودکان و هنر انتزاعی(آبستره)
اگرچه ممکن است شباهت‌­هایی بین نقاشی کودکان و هنرمندان انتزاعی باشد این شباهت‌­ها سطحی و تنها ظاهری است. در آثار هنرمندان حرفه‌­ای, تفکر، برنامه‌­ریزی، درک عناصربصری و اصول هنری بیشتری وجود دارد. آثار هنرمندان حرفه‌­ای پیچیدگی و ساختار مشخصی دارد که اغلب توسط افراد غیر هنرمند نیز درک می­‌شود.

هنر انتزاعی(آبستره) بر اساس عناصر فرمی طراحی است
از آنجایی که هنر انتزاعی بر اساس عناصر فرمی طراحی است نه لزوما تصاویر قابل تشخیص، خیلی مهم است که هنرمند چگونه از این عناصر هنری برای انتقال اصول هنری استفاده کند، این چیزی است که به نقاشی معنا و احساس می­‌دهد.با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

آشنایی با آثار پیشین، فرهنگ و دوره­ی زمانی هنر انتزاعی(آبستره)
هنر انتزاعی حرفه­‌ای اغلب چیزی بیشتر از آن است که روی سطح بوم دیده می­‌شود که می­تواند راجع به پروسه‌­ی کار باشد. هنرمند ممکن است نمادگرا باشد یا چیزی عینی را انتزاعی کرده باشد. در نتیجه اگر با آثار هنرمند آشنا باشید کمک بزرگی به درک اثر می‌­کند. به این صورت شما با نقاشی‌های قبلی آشنا خواهید بود که کمک زیادی به درک اثر بعدی می­‌کند.

هر هنرمندی محصول فرهنگ، مکان و دوره‌­ی زمانی خود است. اگر تاریخچه­‌ی مربوط به هنرمند را بدانید درک بهتری از نقاشی­‌هایش خواهید داشت.با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

پیت موندریان
به عنوان مثال پیت موندریان(1872-1944) هنرمندی هلندی بود که به خاطر نقاشی­‌های انتزاعی مینیمال هندسی خود با رنگ­‌های اصلی مشهور است. با دیدن نقاشی­‌ها ممکن است فردی بخواهد بداند که چه چیز خاصی در آن­ها است. اما اگر بدانید که او ” به شکلی اساسی نقاشی­‌های خود را ساده کرد تا آنچه را که به عنوان روح معنوی جهان نامرئی دید بازتاب دهد و زبانی شفاف و هنری بر بوم خود خلق کند” شما مستعد درک سادگی ظاهری نقاشی او می­‌شوید.

او کارش را با نقاشی منظره به شکل سنتی آغاز کرد سپس به مرور نقاشی‌­هایش انتزاعی‌­تر شد و به خطوط و سطوح کاهش یافت تا جایی که به مفهوم شناخته‌­شده­‌ی انتزاع در نزد عموم تبدیل شد. درخت خاکستری(1912) یکی از نقاشی­‌های این مجموعه است.

همانطور که موندریان خود می­‌گوید: «همیشه احساس زیبایی با حضور عینی سوژه پنهان می­‌شود، بنابراین شی باید از تصویر حذف شود».با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

درک هنر انتزاعی(آبستره) زمان می‌­برد

بخشی از مشکل ما در ارج نهادن هنر آبستره این است که می‌­خواهیم آن را سریعا بفهمیم و به خودمان برای دیدن و غرق شدن در آن زمان نمی‌دهیم. درک معنا و احساس پشت یک اثر انتزاعی زمان می‌­برد. جنبش “هنر آرام” که در سطح جهان شناخته شده است توجه عموم را به این حقیقت جلب کرده است که اغلب بازدید کنندگان موزه خیلی سریع در آن حرکت می­‌کنند و زمانی کمتر از 20 ثانیه را به هر اثر هنری اختصاص می‌دهند و در نتیجه بخش اعظمی از آن چیزی که اثر هنری برای ارائه دارد را از دست می‌­دهند.با ما در بزرگترین سایت آموزش نقاشی و طراحی کشور و برترین گالری آنلاین خرید تابلوهای نقاشی مدرن همراه باشید.

چگونه هنر انتزاعی (آبستره) را تجزیه و تحلیل کنیم؟
برای تفسیر هر اثر هنری سه مرحله وجود دارد:
توصیف: چه چیزی می‌­بینید؟ از چیزهای مشخص شروع کنید تا به مسایل عمیق‌­تر برسید. عناصر و اصول طراحی که می­‌بینید را مشخص کنید. چه رنگ‌­هایی استفاده شده است؟ آیا رنگ‌­های اصلی هستند یا خیر؟ چه نوع خطی در آن استفاده شده است؟ چه اشکالی؟ آیا تعادل بصری دارد؟ آیا متقارن است یا غیر متقارن؟ آیا عناصر بخصوصی در آن تکرار شده است؟

تحلیل: اثر هنری سعی دارد چه بگوید؟ چگونه چیزهایی که می‌­بینید و توصیف می‌­کنید به پیام آن مربوط است؟ چه احساسی در شما بوجود می‌آورد؟ آیا در آن ریتم و جنبشی وجود دارد؟ آیا باعث خوشحالی یا ناراحتی شما می‌­شود؟ آیا به شما انرژی منتقل می­‌کند یا حسی از سکون و آرامش؟ عنوان نقاشی را بخوانید ممکن است به شما درکی از معنا و مقصود اثر بدهد.

ارزیابی: آیا نقاشی تاثیر گذاری بود؟ آیا تحت تاثیر آن قرار گرفتید؟ آیا مقصود هنرمند را درک کردید؟ آیا با شما سخن می­‌گوید؟ اینگونه نیست که همه سخن یک اثر نقاشی را بشنوند.

همانطور که پابلو پیکاسو می­‌گوید: « هنر انتزاعی وجود ندارد. شما باید همیشه با چیزی شروع کنید، بعد از آن می­‌توانید تمام ردپای واقعیت را پاک کنید».

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.