امپرسیونیسم چیست؟ امپرسیونیسم یکی از مکاتب هنری است. شناخت مکاتب هنری از جمله مکتب امپرسیونیسم برای هنرمندان و هنر دوستان، از واجبات است. برای این که بدانیم امپرسیونیسم چیست بهتر است در ابتدا با تاریخچه ی شروع و آغاز آن آشنا شویم.
تاریخچه ی سبک امپرسیونیسم چیست؟ در قرن نوزدهم میلادی که فرانسه در پی تغییرات بود؛ سبک هنری آکادمی هنرهای زیبای فرانسه، نقاشی های سنتی بود و خروجیهای آکادمی هنرهای زیبای فرانسه نیز هنرمندانی با سبک هنری سنتی و تکنیک های قدیمی بودند. بنابراین حتی افراد درون آکادمی نیز از این شیوه های سنتی و قدیمی پیروی می کردند. شیوه ها و روش هایی که در آکادمی هنرهای زیبای فرانسه دنبال میشدند، موضوعات تاریخی، مذهبی و در یک؛ کلام موضوع هایی کلاسیک بودند.که این موضوع ها بر شرایط جوی آن زمان فرانسه نیز حاکمیت داشتند.
شناخت سبک امپرسیونیسم
بنابراین آن چهار هنرمند، شروع به نقاشی طرح هایی را کردند که در زیر نور طبیعی خورشید صورت میگرفتند و نه در زیر نور مصنوعی چراغ ها. این سبک و جنبش جدید، توانست سبک های هنری قرن های دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. نقاشی های آن ها، صحنه هایی روشن داشتند. چند سال بعد و پس از پیوستن هنرمندان دیگر به سبک آن ها، برای برگزاری نمایشگاهی که آکادمی هر ساله برگزار میکرد؛ اثر چمنزار مونه توسط کمیسیون داوران رد شد. علاوه بر این، اثر های بسیاری دیگر از آثار این چنینی هنرمندان گروه نیز رد شدند. چرا که کار آنان بسیار ساختار شکنانه بود.
در سال ۱۸۶۳ ناپلئون سوم، در کنار سالن اصلی نمایشگاه عمومی، سالن دیگری را قرار داد، به نام سالن آثار رد شده و در آن جا آثاری که توسط کمیسیون و داوران رد شده بودند را در معرض نمایش مردم قرار می داد تا آن ها مورد قضات مردم نیز قرار گیرند.
بر خلاف تصورات، این آثار مورد استقبال و پذیرش شدید مردم قرار گرفتند. به صورتی که بازدید ها از سالن آثار رد شده بیشتر از سالن آثار اصلی نمایشگاه عمومی بود و در سال ۱۸۷۳ به طور رسمی جنبش مکتب امپرسیونیسم توسط مونه رنوار سیلیس آغاز شد.
ویژگی های سبک امپرسیونیسم چیست؟
ویژگی های سبک امپرسیونیسم چیست؟ و در چه صورت یک نقاشی را امپرسیونیسم می نامیم؟ در اولین قدم برای این که بدانیم سبک امپرسیونیسم چیست؛ می گوییم: هنگامی می توان گفت که یک نقاشی سبک امپرسیونیسم است که در روی بوم، ضربات قلم و رنگ ها؛ بتواند نشان دهنده اثرات نور باشد.
قوانین و تکنیک های سبک امپرسیونیسم چیست؟
قوانین و تکنیک های امپرسیونیسم چیست ؟ در نقاشی های سبک امپرسیونیسم از قلم های کلفت و کوتاه استفاده میشود و ضربه با این قلم ها بر روی بوم های نقاشی صورت می گیرد. این کار برای سبک امپرسیونیسم که توجهی به جزئیات و ریزه کاری ها صورت نمیگیرد، مناسب است و همچنین برای رسیدن سریع تر به هدف مناسب می باشد.
امپرسیونیسم در نقاشی
نقاشان در نقاشی های سبک امپرسیونیسم از تکنیک کنتراست رنگ ها، یعنی حداقل ترکیب رنگ ها با یکدیگر استفاده میکند. نقاش ها و هنرمندان امپرسیونیسم، به هیچ عنوان از رنگهای سیاه برای نقاشی امپرسیونیسم مدرن خود استفاده نمیکنند. آن ها برای ایجاد سایه ها و رنگ های خاکستری از رنگ های مکمل و ترکیبات آن ها استفاده می کنند. بنابراین سطح کار آن ها برخلاف هنرمندان سنتی و قدیمی روشن است.
نقاش ها در نقاشی های سبک امپرسیونیسم منتظر و در انتظار خشک شدن لایههای زیرین و سپس ادامه دادن لایههای دیگر نمیشوند و در واقع از تکنیک خیس در خیس استفاده می کنند. آثار امپرسیونیسم با آبرنگ هماهنگی دارد زیرا نیازی به نقاشی کردن جزییات نیست زیرا این روش استفاده از قلم آبرنگ حس ناتمامی به نقاشی می دهد و باعث می شود بیننده هر طور که می خواهد نقاشی را در ذهن خود به تصویر بکشد.در این روش نیز ابتدا از رنگ های روشن موجود در سوژه استفاده می شود و بعد به سراغ پس زمینه و شمایل می روند.
تکنیک های نقاشی امپرسیونیست
بسیاری از مورخان هنر ، امپرسیونیسم را اولین حرکت کاملاً مدرن در نقاشی می دانند. این در دهه 1860 در پاریس آغاز شد و ایده های جنبش در سراسر اروپا و در نهایت به ایالات متحده گسترش یافت. به جای واقع گرایی با کیفیت عکس ، یک پایان کاملاً مخلوط با ضربه های نامرئی قلم مو که شیوه پذیرفته شده نقاشی در آن زمان بود .
امپرسیونیست ها قصد داشتند اثر لحظه ای و زودگذر یک صحنه را روی چشم ، به ویژه اثرات نور ثبت کنند.
از آنجا که آنها به نور علاقه داشتند ، این هنرمندان استودیو را ترک کردند و به طور کامل هوا را نقاشی کردند. از آنجا که آنها در خارج نقاشی می کردند ، امپرسیونیست ها زمان کمتری برای مخلوط کردن رنگ داشتند و به سرعت رنگ می کشیدند تا با نور روز که همیشه تغییر می کند همراه شوند. این منجر به کار با قلم موی شل شد که در مقایسه با کار پذیرفته شده آن زمان ، تمام نشده یا کثیف به نظر می رسید.
امپرسیونیسم در سینما و عکاسی
در این سبک، معتقد به نوعی مبانی زیبایی شناسی تصویری در هنر سینما و عکاسی بودند. امپرسیونیستها با داستان پردازی به شیوه معمول در سینما مخالف بودند و هر نوع قصه را نفی می کردند، اما در عمل کمتر به آن وفاداربودند درواقع فیلمهای آنها رهایی از چنگ موضوعات روزمره بود. “دلوک” که به عنوان “پدر نقد سینمایی فرانسه” شناخته شده معتقد بود عناصر تشکیل دهنده سینما عبارتند از: نور ، دکور ، ریتم و ماسک( منظور هنرپیشگان است ). به طورکلی امپرسیونیستها اعتقاد داشتند که ریتم فیلم دارای قدرتی است که می تواند برانگیزاننده رویا باشد. و این رویاگونگی در عکسهایی به این شیوه با دخل و تصرف عکاس نمود عینی پیدا کرد.در دوران این سبک هم در عکاسی و سینما مشخصات ظاهری خاصی بروز کردند از جمله: بازی نور و سایه ،حرکت(در سینما) و ریتم تصویری نرم(در عکاسی)، نگرش ایجازی به اشیاء (در هردو) و قدرت القایی در تصاویر سینمایی رشد کرد. هدف اصلی در این سبک ، به وجود آوردن نظم نبود.
بلکه هدف رسیدن به افکار و احساسات موجود ولی نادیدنی و رسیدن به نوعی امپرسیونیسم ظریف دربرش فیلم بود.
بدون دیدگاه